kort och gott, Jenny

Det finns vissa...

Kategori: Allmänt

... som får andra att lyssna mer än andra. Personer som vet vad de snackar om, som har koll. När de öppnar munnen så tystnar alla andra. Därmed kan de också vara precis hur de vill, göra precis vad de vil,l för när de väl öppnar munnen då finns det ingen som kan säga emot dem. Eller ja, om man inte har något att säga vill säga.
En sådan människa vill jag bli. En som har koll alltså.
Men så slår det mig att jag är faktiskt en sådan människa. Inom vissa områden. Det som intresserar mig, det kan jag eller är påväg att lära mig en massa om. För det som intresserar mig är det som jag självmant söker information om, letar upp på biblioteket, fastnar för i media och så vidare.
Så när någon öppnar munnen och "sätter andra på plats", handlar det inte om att de är dumma eller mindre vetande. De har bara mindre kunskap om just det ämne som den som kan har. Svårare än så är det inte. Problemen, eller utmaningarna, uppstår när det finns flera personer som kan mycket om samma sak. Det är då det uppstår diskussion, debatt, konversation med frågeställning. I dessa sammanhang trivs jag som fisken i vattnet. FÖr är det i något praktik man lär sig mycket, så är det i just sådana. Att höra vad andra tycker och tänker. Hur de uppfattar och värderar. Det kan få en själv att utvärdera och utveckla sina egna.
Nä, nog med filosofiska funderingar.
Soft music å ett glas rödtjut, tack!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: