kort och gott, Jenny

Cancer.

Kategori: Mamma

Cancer.
Ett ord med mycket laddning.
Just nu hatar jag det.
Alla som säger det till mig har en ledsam blick och använder dova tonarter. Inget positivt alls.
Och hur skulle det kunna vara det? För det mesta betyder det sorg, smärta, tårar, många och långa sjukhusvistelser, och framför allt, död.

Döden, är om inte ett ännu mer laddat ord.
Det enda vi är riktigt säkra på att vi faktiskt kommer att uppleva under vår livstid. Vi vet bara inte när det kommer att ske.
Det är ännu ovisst om cancer och död har inlett en relation, men vad jag vet just nu, det är att min mamma är sjuk.
Hon blev i fredags inlagd med magsmärtor som både hon och personalen trodde kunde bero på blindtarmen. Efter skiktröntgen såg man att det rörde sig om en stor cysta som såg ut att sitta på en av äggstockarna. Hon blev därefter förflyttad på söndagen till Salhgrenskas gynokologiska avdelning där de förberedde för operation. I tisdags eftermiddag satte de igång men upptäckte då att det inte rörde sig om en cysta på äggstocken, utan en tumör på tjocktarmen. Det visade sig också finnas två mindre på en annan del av tarmen. Dessa togs bort tillsammans med en del av tarmen, plus blindtarmen och äggstockarna.
Mamma mår bra efter omständigheterna. Hon är pigg och alert och tillsammans förbereder vi oss med familjen, på framtiden.
Provsvaren kommer i nästa vecka, så det bli en tids väntan. Hon får dock komma hem på måndag vilket skall bli jätteskönt.
Vad som kommer att ske härnäst är ovisst. Tre omgångar cellgift är obligatoriskt oavsett vad svaren ger. Men skulle det visa sig att det rör sig om en mer aggressiv cancer, då har vi en tid av kämpande framför oss.
Jag är lessen att jag inte har hunnit höra av mig till alla nära och kära, men det har varit en väldigt tumult artad tid, denna korta vecka... Mycket har blivit annorlunda och det har och kommer att kräva en del förändringar i livet.
Jag hoppas bara på det bästa och tackar alla för era underbara hälsningar och erat enorma stöd.

Kommentarer

  • Helmer säger:

    Tänker på dig och mamma!

    Puss

    2009-10-01 | 19:54:07
    Bloggadress: http://marcusgustafsson.blogg.se/
  • Carolina säger:

    Gumman

    tror ingen stället krav på dig att du ska höra sv dig nu, nu är det upp till dina vänner att höra av sig till dig!

    Många tankar till er och det kommer säkert bli en tuff tid, men ni komme säkert varandra mer in på livet! Och det e med viktigt. Gråt tillsammans men framför allt smitta av dig med ditt sprudlande humör så kommer mamma din bli 10 ggr bättre, det lovar jag! Puss gumman!

    2009-10-02 | 00:54:16
  • Myran säger:

    darling. vilket härligt kort på er tillsammans!

    tillsammans är ni bäst och allt löser sig på bästa sätt!

    du och ni är underbara!

    kärlek!

    puss

    2009-10-02 | 11:37:35
  • Emelie säger:

    Livet är så jävla orättvist, detta var inte vad vi ville ha ut... Detta är inte vad vill att någon skall drabbas av, jag går fortfarande runt och tror att jag har drömt det. Du vet som den där drömmen om de killarna från gymmet en jävligt verklig dröm men där hjärnan bara spelat oss ett spratt!



    Jenny jag vet att din mamma betyder så mycket för dig, tro mig jag VET. Jenny kan du lova mig en sak att tro på hoppet, för hoppet är det sista som överger oss.



    Min älskade vi är dina vänner vi finns vid din sida hör av dig till oss när du helst vill, men känn inga krav! kom ihåg att för engångs skull sätta dig själv först och sen din mamma, vi finns här!!!

    Jag finns här för dig natt som dag, jag lovar

    puss älskar dig!!!

    2009-10-02 | 17:01:52

Kommentera inlägget här: